T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
DENİZLİ / PAMUKKALE - Sema - Abdurrahman Karamanlıoğlu Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

ALANLARIMIZIN TANITIM BİLGİLERİ

   

 


KONAKLAMA VE SEYAHAT HİZMETLERİ ALANI

ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER 

 Ön Büro Elemanılığı (Resepsiyonist) 

 Kat Elemanlığı 

 

ÖN BÜRO ELEMANI (RESEPSİYONİST) 

Tanımı 

Tesis yönetiminin belirlediği prosedüre uygun olarak konukları karşılama, etkili ve verimli bir şekilde oda satışı yapma, konuk istek ve şikâyetleriyle ilgilenme, göreviyle ilgili raporları hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip sorumluluk alan nitelikli kişidir. 

Görevleri 

· Ön büroda hazırlık yapmak. 

· Konuk ilişkilerini yürütmek. 

· Ön büroda danışma ve santral hizmetlerini yürütmek. 

· Rezervasyon ile ilgili işlemleri yürütmek. 

· Konuk giriş işlemlerini yapmak. 

· Vardiya işlemleri yürütmek. 

· Konuk çıkış işlemlerini yapmak. 

· Gece kontrolörlüğü yapmak. 

· İstatistiki raporlar hazırlamak. 

 

KAT HİZMETLERİ ELEMANI 

Tanımı 

Kat hizmetleri departmanında, konaklama tesisi standartlarına uygun kalitede temizlik ve düzeni, kişiye özel hizmetleri, bölümü ile ilgili tüm işlerin yapılmasını sağlayacak bilgi ve beceriye sahip olan sorumluluk sahibi nitelikli kişidir. 

Görevleri 

· Kat hizmetlerinde organizasyon yapmak. 

· Oda hazırlığı yapmak. 

· Gün içi hizmetleri yürütmek. 

· Çamaşırhane hizmetlerini yürütmek. 

· Periyodik temizlik ve bakım hizmetlerini yürütmek. 

 

 

MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER 

Ön Büro Elemanı ve Kat Elemanı Mesleklerinde Aranan Özellikler 

Kişilik özelliklerinize, yeteneklerinize, günün koşullarına uygun, bilinçli bir meslek seçimi toplumda sağlıklı, mutlu, kendi kendisiyle barışık insanların da sayısını çoğaltacaktır. 

Ön Büro Elemanı ve Kat Elemanı Mesleklerinde Aranan Özellikler 

· Tertipli ve düzenli olmak 

· Zamanında iş yapmaktan hoşlanmak 

· El ve kolları iyi kullanabilmek 

· Türkçeyi iyi konuşmak ve yazmak 

· Bilgisayar, faks, fotokopi vb. makineleri kullanmak 

· Telefonla konuşabilmek 

· Doğru yazılı ve sözlü anlatım yapmak 

· Düşünceleri açık aktarabilmek 

· Güler yüzlü hoş görülü olmak 

· Başkaları ile çalışabilen uyumlu olmak 

· Sorumluluk duygusuna sahip olmak 

· Soğukkanlı olmak 

· Uzun süre ayakta çalışabilecek kadar bedence sağlam ve dayanıklı olmak 

 

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI 

Ön Büro Elemanı ve Kat Elemanı Mesleklerinin Çalışma Ortamları 

Ön büro elemanları otel veya motellerin giriş bölümlerinde daima göz önünde görev yaparlar. Ön büro elemanı çoğunlukla ayakta ve insanlarla etkileşim hâlinde çalışır. Müşterilere hizmetin çok değişik alanlarda verilmesi koordineli çalışmayı zorunlu kılar. Müşterilerle, otel personeliyle, seyahat acenteleriyle etkileşimde bulunurlar. Ön büro elemanları hafta sonu, yaz tatillerinde ve mevsimlik çalışabilirler. 

Kat hizmetleri görevlisi otel odalarında ve koridorlarda görev yapar. Ortam temiz ve gürültüsüzdür. Kişi çalışırken devamlı hareket hâlinde olup, bazen eğilme, uzanma gibi pozisyonlarda çalışması gerekebilir. Kat görevlisi görevini genellikle yalnız başına yapar. 

Zaman zaman ön büro elemanları, bakım onarım elemanlarıyla irtibat hâlindedir. Ancak müşterinin isteklerini ve yöneticinin emirlerini alırken onlarla iletişim kurar. Çalıştığı yerin büyüklüğüne göre vardiya usulü çalışabilir. 

İŞ BULMA İMKÂNLARI 

1-Programdan mezun olanlar konaklama işletmelerinin  ön büro,  satın alma, pazarlama ve satış, muhasebe ve insan kaynakları, halkla ilişkiler  departmanlarında,

2-Konaklama işletmelerinin kat hizmetleri, çamaşırhane ve genel alanların temizlik ve düzeninde,

3-Yiyecek içecek işletmelerinde, rezervasyon, satın alma, pazarlama ve satış, muhasebe ve insan kaynakları , halkla ilişkiler departmanlarında,

4-Seyahat acentelerinde; rezervasyon, operasyon, biletleme, muhasebe , insan kaynakları ve halkla ilişkiler departmanlarında,

5-Hava yolu şirketlerinin yer hizmetlerinin çeşitli pozisyonlarında, host ve hosteslik alanında,

6-Yabancı dil bilgisi çok iyi olanlar büyük kurumsal şirketlerin ithalat-ihracat departmanlarında,

7- Kamu sektöründe Kültür ve Turizm Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarında ,

8-Konaklama işletmelerinin yönetim departmanlarında,

9-Mezuniyet sonrası iş yeri açma imkanı

10-Europass belgesi ile Avrupa ülkelerinde iş imkanı

11-Konaklama ve yeme-içme işletmelerinde  dekorasyon  hizmetleri alanlarında çalışabilirler.

Turizmin gelişmesine bağlı olarak çalışma alanı geniştir. Özellikle tatil bölgelerinde nitelikli personele ihtiyaç duyulmaktadır. Ön büro ve kat meslek elemanları; her türlü otel, motel, tatil köyü, sosyal tesis gibi konaklama ve dinlenme tesislerinde, misafirhanelerde çalışmaktadırlar. 

Özellikle yaz aylarında iş bulma sorunu fazla yoktur. Ancak bu meslekte iş bulma olanakları bölgesel ve mevsimlik olarak değişim göstermektedir . 

EĞİTİM VE KARİYER İMKẬNLARI 

 "Ön büro ve kat elemanı dallarından mezun olanlar, istedikleri  takdirde, Turizm ve Otel İşletmeciliği, Turizm ve seyahat işletmeciliği, Aşçılık, Hazır Yemek ve Aşçılık, Turizm Animasyonu ön lisans programlarına ek puanla girebilirler. Meslek yüksekokullarını başarıyla bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde, alanları ile ilgili dört yıllık fakültelerde de öğrenim görebilirler. Modüler programlarla meslek liseleri arasında paralellik sağlandığından dolayı yatay ve dikey geçişler olabilecektir.

 

Çalışma hayatındaki performansına göre Ön Büro Elemanı Rezervasyon Şefi veya Resepsiyon Şefi, Ön Büro Müdür Yardımcısı, Ön büro müdürlüğüne kadar yükselme imkânı mevcuttur. Kat Elemanı ise çalışma performansına göre Kat Şefi, Çamaşırhane Şefi, Genel Alan Şefi olarak da görev alabilir. 

 

 

 

 

YİYECEK–İÇECEK HİZMETLERİ ALANI

ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER 

 Aşçılık 

 Servis elemanlığı(Garson) 

Bu meslek elemanlarının dışında Sos Aşçısı, Sıcak Yemek Aşçısı, Soğuk Yemek Aşçısı, Kahvaltı Aşçısı Baklavacı, Börekçi, Pizzacı, Muhallebici, Yufkacı, Hamurkar Kasap, Barlar Şefi,Bar Kaptanı, Şarap Servis Elemanı, Tranşör, Kahveci Güzeli, Komi, Bulaşıkçı gibi meslekler bulunmaktadır. 

 

MUTFAK ELEMANI (AŞÇI) 

Tanımı: Mutfak araç, gereç ve ekipmanlarını kullanarak hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun bir şekilde yiyecek ve içecekleri servise hazır hale getiren nitelikli meslek elemanıdır. 

Görevleri 

Ø İş organizasyonu yapmak. 

Ø Hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun çalışma ortamı hazırlamak. 

Ø Standart yemek tarifesine uygun mönüleri planlamak. 

Ø Kahvaltıyı servise hazır hale getirmek. 

Ø Çorba ve sosları servise hazır hale getirmek. 

Ø Et ve tavuk yemeklerini servise hazır hale getirmek. 

Ø Su ve deniz ürünleri yemeklerini servise hazır hale getirmek. 

Ø Kuru baklagil yemeklerini servise hazır hale getirmek. 

Ø Sebze yemeklerini servise hazır hale getirmek. 

Ø Salata ve salata soslarını servise hazır hale getirmek. 

Ø Pilav ve makarnaları servise hazır hale getirmek. 

Ø Hamur kullanılarak yapılan yemekleri servise hazır hale getirmek. 

Ø Çeşitli tatlıları ve börekleri servise hazır hale getirmek. 

Ø Açık büfe yiyeceklerini servise hazır hale getirmek. 

Ø Hazırlanan ürünlerin duyusal değerlendirilmesini yapmak. 

Ø Alanındaki araç ve ekipmanları kullanmak ve bakımını yapmak. 

Ø Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmek 

 

SERVİS ELEMANI: Tanımı:Yiyecek ve içecek hizmetlerinin verildiği yerlerde servis ön hazırlıkları, sipariş alma, yiyecek ve içeceklerin servisi, hesabın takdimi ve tahsili işlerini yapan nitelikli meslek elemanıdır. 

Görevleri 

Ø İş organizasyonu yapmak. 

Ø Servis öncesi hazırlıkları yapmak. 

Ø Konuk kabul ve uğurlama işlemlerini yapmak. 

Ø Yiyecek ve içeceklerin siparişini almak. 

Ø Çeşitli yöntemlerle yiyeceklerin servisini yapmak. 

Ø Özel servis gerektiren yiyeceklerin servisini yapmak. 

Ø İçecek servisi yapmak. 

Ø Servis sonrası işlemleri yürütmek. 

Ø Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmek. 

 

MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER 

Yiyecek İçecek Hizmetleri alanında yer alan meslekleri seçecek kişilerin mesleklerin gerektirdiği niteliklere sahip olması, çalışma hayatındaki başarılarında önemli olacaktır. 

Aşçı olmak isteyenlerin; yiyecek-içeceklerle ilgili konulara ilgi duyan, bedence güçlü ve sağlıklı, tat ve koku alma duyumları gelişmiş, temiz, titiz, dikkatli, sorumluluk 

sahibi, eli çabuk, hızlı hareket edebilen, bir işi planlama ve uygulama yeteneğine sahip, iş güvenliğine dikkat eden, bulaşıcı hastalığı olmayan, mesleki eğitim almış olması gereklidir. 

Servis elemanı olmak isteyenlerin; uzun süre ayakta çalışabilecek kadar bedence sağlam ve dayanıklı, iş disiplinine sahip, mesleği ile ilgili etik ilkelere bağlı, güler yüzlü, saygılı, kibar, dışa dönük, insanlarla iyi iletişim kurabilen, insanların istek ve duygularını anlayabilen, ikna etme yeteneğine sahip, sabırlı, görgü ve protokol kurallarını bilen, etkili ve güzel konuşan, dikkatli, temiz, titiz, düzenli, mesleki eğitim almış olması gereklidir. 

D. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI 

AŞÇILAR: Mutfaklarda görev yapar. Çalışma ortamı sıcak ve nemlidir. İş genel olarak ayakta yapılır. İş başında mesleklerinin gerektirdiği özel kıyafetleri giyerler. Meslek elemanları işverenle, aşçıbaşı, aşçı yardımcıları, komi ve garsonlarla iletişimde bulunurlar. İş genellikle gündüz yapılır. Ancak mönünün hazırlanması, gerekli planlamanın yapılması ve ön hazırlıklar gece çalışmayı gerektirebilir. Turizm bölgeleri için mevsimlik çalışma söz konusu olabilir. 

Çalışma esnasında dikkatli olmadıkları takdirde yanma, kayma, düşme, kesilmeler, elektrik çarpmaları ve hava gazı-doğal gaz zehirlenmeleri gibi kazalarla karşılaşabilirler. 

Aşçılar; 

Ø Konaklama işletmelerinin yiyecek içecek ünitelerinde, 

Ø Pastanelerde, 

Ø Özel ve kamu kuruluşlarının (hastane, okul, işyeri, fabrika, ordu vb.) mutfaklarında, 

Ø Kafeterya, bar ve restoranlarda, 

Ø Yemek fabrikalarında, 

Ø Ulaşım araçlarının yiyecek içecek ünitelerinde vb. yerlerde çalışabilirler. 

 

 

SERVİS ELEMANLARI: Yiyecek içecek servisi yapılan mekanlarda görev yapar. Çalışma ortamı temiz, düzenli, zaman zaman kalabalık ve gürültülüdür. İş ayakta yapılır. İş başında mesleklerinin gerektirdiği özel kıyafetleri giyerler. Meslek elemanları; işverenle, restoran müdürü, restoran şefi, aşçıbaşı, pastacı, aşçı ve pastacı yardımcıları, komiler ve temizlik elemanları ile iletişimde bulunurlar. Çalışma zamanı genellikle vardiya usulü olup, haftanın bir günü izinlidirler. Turizm bölgeleri için mevsimlik çalışma söz konusu olabilir. Çalışma esnasında dikkatli olmadıkları takdirde yanma, kayma, düşme, kesilme gibi kazalarla karşılaşabilirler. 

Servis elemanları; 

Ø Konaklama işletmelerinin yiyecek içecek ünitelerinde, 

Ø Pastanelerde, 

Ø Kurum mutfaklarında, 

Ø Kafeterya, bar ve restoranlarda, 

Ø Ulaşım araçlarının yiyecek içecek ünitelerinde, 

Ø Eğlence yerlerinde(diskotek, gece kulüpleri vb.) çalışabilirler. 

 İŞ BULMA İMKÂNLARI 

Yiyecek ve içecek hizmetleri alanından mezun olanlar, her türlü konaklama ve seyahat işletmelerinde dalları ile ilgili departmanlar da çalışabilirler. Ayrıca fuar/kongre, otobüs/tren, havayollarında ilgili departmanlarında çalışabilirler. Ayrıca mutfağı, pastaneleri olan işletmeler ile her türlü hizmet sektöründe görev alabilirler. 

EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI 

Bu alanda eğitimini tamamlayan öğrenciler, YKS'de başarılı oldukları takdirde dört yıllık fakültelerin (lisans) ilgili bölümlerine girebilecekleri gibi, iki yıllık meslek yüksekokullarına (ön lisans) da devam edebilirler. Meslek yüksekokullarını başarıyla bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde, alanları ile ilgili dört yıllık fakültelerde de öğrenim görebilirler. Modüler programlarla meslek liseleri arasında paralellik sağlandığından dolayı yatay ve dikey geçişler olabilecektir.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 06.06.2020 - Güncelleme: 06.12.2021 13:06 - Görüntülenme: 1232
  Beğen | 0  kişi beğendi